תפריט נגישות

אנדרטאות

אנדרטה לזכר הנופלים ב"מבצע נמל"

אלבום תמונות

במהלך מלחמת העצמאות, ולאחר כיבוש חיפה הוחלט על כיבוש טנטורה.

טנטורה שימשה כבסיס ימי שדרכו זרמה אספקת נשק ותגבורות מלבנון לכפרים הערבים שבכרמל המערבי, עין ע'זאל, איג'זים וג'בע, שכונו "המשולש הקטן". כפרים אלו תקפו את התחבורה היהודית בציר שבין חיפה לתל אביב וחסמו אותה.‏ גם טנטורה שלטה על ציר התנועה חיפה-תל אביב.סיורים שנערכו בכפר גילו כי אנשי הכפר חמושים היטב.

בתחילת מאי המליץ הש"י על כיבוש הכפר בהקדם כיוון שביצוריו הלכו והשתפרו. במהלך מבצע נמל כבשה חטיבת אלכסנדרוני את טנטורה. מטרות המבצע היו "ביעור וטיהור הדרך המובילה מתל אביב לחיפה", וניתוק כפרי המשולש הקטן שבכרמל מנתיב אספקת הנשק המגיע מטנטורה שעל חוף הים ובידודם.

זקני זיכרון יעקב, אשר הכירו את המוכתר בכפר ניסו למנוע את הקרב ולשכנע את התושבים להיכנע. אך קבוצה של לוחמים מוסלמים, גפירים ערבים שהגיעו לכפר והצטרפו אליהם למלחמה כפתה את המשך המאבק, דבר אשר הביא לקרב קשה זה "מבצע נמל", לנפילתם של 13 מחיילי החטיבה ולוחם אחד מחיל הים.

האנדרטה תוכננה על ידי הסופר אברהם טריוואקס, אביו של בנימין טריוואקס אשר נהרג בקרב. ההסבה לביצוע - על ידי מר אשר חירם מהיחידה להנצחת החייל. האנדרטה נבנתה בכספים שנתרמו על ידי המשפחות השכולות ושופצה על ידי האדריכל יהודה יהב. האנדרטה לנופלים ניצבת ממזרח למושב דור הוקמה בצורת 12 אבני החושן ובנויה מלוח אבן גדול, ועליו שמות הנופלים.

בראש האנדרטה חקוקים באבן סמל החרב ועלה הזית ודברים אלה: "לזכר היקרים שנתנו את נפשם במלחמת השחרור במקום הזה. י"ד באייר תש"ח (23 במאי 1948)".

האנדרטה הוקמה בשנת תשי"ב (1952) ביוזמת ועד משפחות חללי טנטורה. בבסיסה נאמר: "זכרם לא ימוש מקרבנו לעד. ההורים והמשפחות".

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה