תפריט נגישות

סרן אבנר שמי ז"ל

אבנר שמי
בן 25 בנפלו
בן נעמי ודוד
נולד בחיפה
בב' באדר תש"ז, 22/2/1947
התגורר במעגן מיכאל
התגייס ב-נובמבר 1965
שרת בחטיבת הצנחנים
יחידה: גדוד חה''ן 630
נפל בקרב
בכ"ה בתשרי תשל"ד, 20/10/1973
במלחמת יום הכיפורים
מקום נפילה: מוצב פוקסטרוט
באזור סיני ותעלת סואץ
מקום קבורה: מושב שדה-עוזיה
הותיר: אם, אשה ובן

קורות חיים

אבנר, בן נעמי ודוד, נולד ביום ב' באדר תש"ז (22.2.1947) בחיפה. הוא למד בקיבוץ מעגן מיכאל, מתחילת בית-הספר היסודי ועד שסיים את לימודיו התיכוניים. כשהיה אבנר כבן שנתיים, עברה משפחתו לרחובות, במסגרת גרעין שיועד לקיבוץ מעגן מיכאל. כעבור חודשים אחדים עברה המשפחה למשק. אבנר, שהתייתם מאביו, גודל בקיבוץ על ידי דודו, אחי אמו, וכשהיה הנער בן שש עשרה, נספה דודו זה בתאונת רכבות.

אבנר (שכונה בפי רבים "שמי") היה נער פעיל ועירני. בשעות הפנאי שיחק בכדורסל, אהב לשיר ונהג להקליט את זמרתו, אהב להאזין לתקליטים והיה חובב סרטים ומכוניות. הוא אהב חיים ונוחיות, היה שקט ושלו, וכלפי חוץ נדמה ציני ובעל חיוך לגלגני במקצת ואף נהג "להדביק" כינויים לחברים. אך אף על פי שלא הראה זאת לפני זרים, היה בו הרבה רוך שנתגלה בלי משים.

אבנר גויס לצה"ל בתחילת נובמבר 1965 והתנדב לצנחנים, למרות שהיה בן יחיד לאם אלמנה. לאחר הטירונות ולאחר שהשתלם בקורס צניחה, הוצב לגדוד צנחנים. אחרי כן השתלם בקורס מ"כים ובקורס קציני חיל רגלים והוצב למפקדת חטיבה ומיד מונה מפקד מחלקה בגדודו הקודם.

במלחמת ששת הימים השתתף עם גדודו בקרבות במבואות עזה, ואחר-כך הועלה לדרגת סגן. בתפקידו כמ"מ העריכוהו מפקדיו כבעל כושר מנהיגות ותפיסה טובה, קצין טוב, ממושמע ועובד טוב. כעבור זמן מונה לסמ"פ בגדוד ובתפקיד הזה הוערך כקצין מסור ויעיל. לאחר שסיים את שירותו הסדיר, התנדב אבנר לשרת שנה בצבא הקבע והמשיך בתפקידו בגדוד. מפקדו ציינו כקצין שקט, בעל ידע מקצועי טוב, הממלא היטב את המוטל עליו. לאחר שסיים את שירותו בצבא הקבע, הוצב לשירות מילואים כמפקד מחלקה בגדור צנחנים אחר, שבו שירת גם במלחמת יום הכיפורים.

בסוף שנת 1970 נשלח אבנר מטעם הקיבוץ המאוחד לעזור בהקמת היאחזות נערן בבקעת הירדן ושימש שם כמדריך חקלאי במשך שנה. אחרי כן חזר למעגן מיכאל ועבד במדגה. בקיץ 1973 נסע עם אשתו לטיול לאירופה. הוא אהב ילדים ונהנה לשחק עמם, הוא כיבד מאוד את סבתו ואת אשתו, שנשא חודשים אחדים לפני מלחמת יום הכיפורים, פינק וממש נשאה על כפיים.

כשפרצה מלחמת יום הכיפורים התייצב אבנר ביחידתו. את הימים הראשונים של המלחמה עשה הגדוד בבקעת הירדן, ורק לפני הפסקת האש נשלח לאזור איסמעיליה, בעברה המערבי של תעלת סואץ. אבנר הצטיין בלחימתו ומילא תפקידו במסירות ובאומץ. ביום כ"ה בתשרי תשל"ד (21.10.1973) נפגע אבנר מכדור בראשו ונהרג בקרב על מוצב "פוקסטרוט". הוא הובא למנוחת עולמים בבית העלמין במעגן מיכאל. השאיר אחריו אישה ואם. לאחר נופלו הועלה לדרגת סרן. בנו, שנולד לאחר נופלו, נקרא על שמו אבנר.

בעלון של מעגן מיכאל, "רשתנו", פורסמה רשימה עליו; ב"יומן הגדוד" - דפים לזיכרון ולמזכרת מהמלחמה, שהוציא לאור הגדוד, כלולים דברים על דמותו.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה