* מידע נוסף
תפריט נגישות

סמ"ר אמנון תמיר קפלן ז"ל

סלילת רכבת העמק

סלילת רכבת העמק

שרידי מסילת הברזל בעמק
אלבום תמונות

ב 1 במאי 1900 ביובל ה 25 לשלטונו, הכריז הסולטן עבד אל חמיד השני, על בניית מסילת עולי הרגל מדמשק למדינה ומכה שבחצי האי ערב. מסילה זו, שנודעה בשם "המסילה החיג'אזית", עתידה היתה להיות המבצע החשוב ביותר של הסולטנות העותמנית.
לאחר כ ארבע שנים, ב1 בספטמבר 1904, נפתחה חגיגית המסילה מדמשק דרך החורן עד מען.
הצורך בבניית מסילת חיפה - צמח - דרעא נבע משילוב של כמה גורמים, שהעיקריים בהם היה תחרות עם מסילת החורן הצרפתית, והרצון להיות במוצא עצמאי לים התיכון.
תוואי המסילה נמדד ומופה בשנים 1902 - 1903 בידי המהנדס הגרמני מייסנר. ובשנת 1903 הוחל בבניית השלוחה חיפה - דרעא. תכנון הקו היה מבצע מסובך ודרש הקמת גשרים וסוללות.
כדי להתגבר על העלייה שבין כפר יחזקאל לבין מרחביה נבנתה סוללת עפר , שנגרף מקרקע העמק. לימים הפכו שטחי הבור, שבצידי המסילה, לשדות מעובדים וצמחית הבר התמעטה בהם.
בשולי האפוס של בניית המסילה ראוי להזכיר ניסיון של התנועה הציונית להשתלב בפרוייקט.
ב 1908 שיגר דוד וולפסון נשיא ההסתדרות הציונית בעולמית, המחאה ע"ס 500 לי"ש לפקודת מנהלת המסילה החיג'אזית. שגריר תורכיה בברלין סירב לקבל את התרומה בנימוק שהמסילה הינה מפעל מוסלמי טהור. ב 15 באוקטובר נערך טקס נסיעת הרכבת הראשונה מחיפה לדמשק.
מתוך: דוד תירוש, רכבת העמק, 1988.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה