* מידע נוסף
תפריט נגישות

סמ"ר אמנון תמיר קפלן ז"ל

זכרונות מהרכבת

זכרונות מהרכבת

תחנת הרכבת בעפולה

"רכבת החלב"

בתקופה הראשונה של ההתיישבות היהודית בעמק יצאה מידי לילה רכבת מצמח לחיפה. בדרכה אספה את כדי החלב ממשקי עמק יזרעאל כך שיגיעו למחלקי החלב בחיפה ולבתי הצרכנים עוד בטרם ייצאו הילדים לבית הספר.

מספר אחד הוותיקים: "בבית אלפא היו הרפתנים קמים בשעה 02:00 לפנות בוקר לחלוב את הפרות על מנת שכדי החלב יגיעו לתחנת שאטה לרכבת הבוקר הראשונה. יום חורף אחד יצאו התורנים להובלת התוצרת לכיוון התחנה בעגלה רתומה לארבע פרדות . בגלל הבוץ הרב התקשתה העגלה להתקדם והיטלטלה מצד לצד. כשהגיעו לבסוף לשאטה התברר כי כל החלב הפך לחמאה"

"מתפלחים" לרכבת"

שיא הכייף היה לסדר את הכרטיסן ולא לשלם את מחיר הנסיעה. תמורת בקשיש קטן שהחליק לכיסו היה הכרטיסן מעלים עין מהמתפלחים. עדיין זכור אותו קונדוקטור גדום אצבעות יד ימין הלוחץ בחוזקה יד כל נוסע, והמטבע המועברת בלחיצת יד משחררת מקניית כרטיס.

מספר שלום ערמון מוותיקי שדה נחום: "יש לומר כי השלטונות בפלסטינה (א"י) לא נהו מהכנסות הרכבת. קניית כרטיס במיוחד למרחקים קצרים, לא היתה מקובלת כלל. כשהיו נוסעים הרבה חברים, היו כולם משיבים לקונדוקטור המבקש כרטיס במילה אחת בלבד "המוכתר" וברמיזה לקרון הבא. לאמור , המוכתאר הוא שישלם בעדנו ואותו "מוכתאר", אם נמצא הגזבר ברכבת, יצא ב 5 גרוש ידי חובתו, אפילו אם שילם בעד עשרות נוסעים... איני זוכר כמה גרושים היה מחיר כרטיס לחיפה, אבל אם נתת לקונדוקטור גרוש אחד קיבלת ממנו כרטיס שהיה בשימוש אצל נוסע אחר"

מה השעה?

רכבת העמק, שלוח הזמנים שלה היה לפעמים תלוי ביד המקרה, שימש כשעון לראשוני העמק. צפירותיה וקשוק גלגלי - הברזל היו הרעש היחיחד בסביבה השוממה, בוקר, צהריים, וערב היו אומרים: לפני הרכבת, או אחרי הרכבת כמושג של זמן: "בהוויתם של הילדים ובוודאי של החברים, זו שריקת הקטר המהדהדת ומתפשטת על פני העמק... לנו הילדים היתה זו השריקה הגואלת מהשיעור האחרון"








"החתונה"
ססגוני היה הרכב הנוסעים ברכבת העמק. כמרים בגלימותיהם הגסות, פלחיות שמחרוזות מטבעות מקשטות את מצחן, ערבים עירוניים מבית שאן, חיילים בריטיים וחברי משקים. רבים מעובדי הרכבת היו ערבים ויחסים מיוחדים נרקמו בינם לבין הערבים. מספר א' שקרלץ מבית אלפא: "בתחנה שאטה גר ערבי ושמו קאסם. הוא השתייך בתחילה לכנופיות, אבל לאחר שנתפס עזב דרך זו והיה נאמן למתיישבים היהודיים באזור. היו לו קשרים וחברים בקיבוצי העמק... כאשר התחתן קאסם ערך את חתונתו בחורשת האקליפטוסים ע"י התחנה . החתונה היתה גדולה, עם אוכל רב, והוא הזמין אורחים מכל הקיבוצים באזור. בזמן החתונה הגיעה רכבת לתחנה, ועצרה שעתיים עד שכל הנוסעים אכלו, שתו והשתתפו בשמחה"

חיל הרכבת
במאורעות תרצ"ו 1936, שהתפתחו למרד כולל בשלטון הבריטי, התנכלו הערבים, בין השאר בפעילות הרכבת. מידי פעם היו מחבלים במסילה ע"י מיקוש, או הסרת הפסים וגורמים להתהפכות הרכבת.
עובדי הרכבת הערבים היו משליכים פחם דולק תוך כדי נסיעה וגורמים להצתות שדות היישובים.
בתחילת 1937 גייסה המשטרה הבריטית למעלה מ 700 נוטרים יהודיים לחיל מיוחד להגנת מסילות הברזל. אנשים אלה שרובם לא היו חברי "ההגנה" עברו אימונים בקורסים בירושלים, בתל אביב ובקיבוצים אלונים ואפיקים. הקורס באפיקים נועד לאימון נוטרים להגנת רכבת העמק. הם התאמנו לאורך המסילה בין צמח לגשר.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה